Roetfilter reinigen DPF Refresh

Je bent als eigenaar van een dieselauto zeer waarschijnlijk wel bekend met het begrip “regenereren” in relatie tot het roetfilter. In dit artikel gaan we dieper in op wat regeneratie precies is, waarom het belangrijk is en wat je moet weten over dit proces. Daarnaast geven wij ook ons advies met betrekking tot het schoonmaken van het roetfilter.

Wat je moet weten over het roetfilter zelf

Sinds 2001 zijn dieselauto’s uitgerust met een roetfilter en al vanaf 2006 is het een logische zaak dat er een af-fabriek roetfilter gemonteerd is. Hoe werkt het roetfilter dan precies? Het roetfilter is geplaatst in het uitlaattraject van de auto en houd hier roet en fijnstof tegen (terwijl de overige uitlaatgassen wel de uitlaat verlaten). Het roet en de fijnstof die wordt tegengehouden door het roetfilter worden dus niet uitgestoten.

Hoeveelheid opgeslagen roet opgeslagen

Zoals gezegd slaat het roetfilter de schadelijke deeltjes dus op. De auto zelf meet dan door middel van tegendruksensoren (die zowel voor als na het roetfilter meten) hoeveel roet er is opgeslagen. Wanneer deze verschillende sensoren het signaal krijgen dat het roetfilter vol is, begint de auto in de meeste gevallen het regeneratieproces uit zichzelf.

roetfilter regenereren – het proces zelf

Wat doet een voertuig dan om het roetfilter weer schoon te branden? Het regenereren van het roetfilter is eigenlijk niets meer en niets minder dan het schoonbranden van het roetfilter. Het regeneratieproces wordt opgestart doordat er extra brandstof in het roetfilter wordt gespoten. Doordat er extra brandstof in het roetfilter wordt gespoten, wordt er door geavanceerde elektronica voor gezorgd dat de uitlaatgassen verwarmt worden naar zo een 680 graden Celsius. Dit is namelijk de temperatuur waarop de roetdeeltjes verbranden. Op die manier verbrandt het roet in het filter. en maakt het roetfilter zichzelf schoon.

Hoe herken je het feit dat er wordt geregenereerd?

In veel gevallen kun je het feit dat het voertuig regenereert herkennen aan een aantal zaken:

  • De dieselmotor schokt tijdens het rijden
  • je zult een tijdelijke verhoging van het toerental zien
  • Het motorgeluid kan wijzigen naar een zwaarder soort geluid

 

Wat als je het roetfilter regeneratieproces zelf wil opstarten?

Wanneer je merkt dat je een verstopt roetfilter hebt en je de regeneratie van het roetfilter wilt starten, zijn er een aantal zaken die je zou moeten doen. Onderstaande stappen zijn afhankelijk van het type voertuig en het type roetfilter. Veel voertuigen doen dit proces namelijk zelf. Mocht het mogelijk zijn in het voertuig om het regeneratieproces zelf te starten, zou je onderstaande stappen kunnen volgen:

  1. Zorg voor een opgewarmde auto: Om roetfilters effectief te regenereren, dien je ervoor te zorgen dat het voertuig voldoende is opgewarmd voordat je het regeneratieproces start.
  2. Activeer de regeneratie: Hoewel voertuigen meestal zelf de regeneratie van het roetfilter activeren, kun je deze functie ook handmatig starten via een knop of menuoptie in het voertuig. Als deze opties ontbreken, kun je een OBD2-apparaat of speciale software gebruiken.
  3. Rijd op hogere snelheid: Tijdens het regeneratieproces is het vaak noodzakelijk om het voertuig op hogere snelheid te laten rijden. Dit bevordert de verbrandingsprocessen in de uitlaat, waardoor het roet effectief wordt verbrand.
  4. Monitor de status: Houd tijdens de regeneratieperiode de status van het roetfilter nauwlettend in de gaten. Sommige voertuigen zijn uitgerust met sensoren die de status weergeven en waarschuwen wanneer de regeneratie is voltooid.

 

As in het roetfilter en de gevolgen voor het filter

Wanneer er vaker een regeneratie wordt uitgevoerd, worden er uiteindelijk asdeeltjes in het roetfilter achtergelaten. Er zijn diverse sensoren in de auto aanwezig die dit zogenoemde “as-gehalte” in de gaten houden en een storingsmelding op het dashboard geven wanneer deze waardes te hoog blijven na een regeneratiecyclus. Dit kan ook resulteren in een beperkt motorvermogen.

 

Roetfilter lampje gaat branden

Als het lampje van het roetfilter gaat branden betekent dit vaak dat er een verstopping in het roetfilter zit en dat het tijd is om het regenereren te starten. Het is belangrijk om te weten dat wanneer het waarschuwingslampje brandt, je daadwerkelijk actie zult moeten ondernemen. Het negeren van het lampje kan namelijk zorgen voor ernstige problemen met het uitlaatsysteem, de auto zelf en uiteindelijk ook de motor.

 

Ons advies – roetfilter reinigen

In eerste instantie zul je er voor moeten zorgen dat het roetfilter geregeld wordt gecontroleerd door de garage. Op die manier kan een eventueel probleem/verstopping namelijk snel aan het licht komen of in ieder geval een indicatie geven van de status van het roetfilter.

Daarnaast is het dus belangrijk om op te letten of het regenereren van het roetfilter in de auto juist gebeurt.

Als regenereren niet helpt bij het reinigen van het roetfilter, kan DPF Refresh het roetfilter reinigen. Bij DPF Refresh reinigen we het roetfilter door het filter te spoelen met perslucht en reinigingsvloeistof onder hoge druk. Dit zorgt ervoor dat het roetfilter weer helemaal schoon is. Dit voorkomt problemen en verlengt de levensduur van het roetfilter aanzienlijk.

Graag meteen een roetfilter reiniging inplannen? Klik hier om een afspraak te maken!