Wat is een roetfilter?
Wat is een roetfilter? Een roetfilter is een filter dat is gemonteerd in een dieselauto tussen het uitlaatsysteem om zo schadelijke roetuitstoot (fijnstof) te filteren.
Sinds 2007 zijn nieuwe dieselauto’s voorzien van een roetfilter. Sinds 2018 is een roetfilter waarbij de gemeten deeltjesmassa kleiner (of gelijk aan) is dan 0,005g/km. Deze verplichting is ontstaan in een poging om de hoeveelheid uitgestoten fijnstof te verminderen.
Wat is een roetfilter precies en wat doet het?
Een roetfilter is dus een filter gemonteerd in het uitlaatsysteem van een diesel auto. Het roetfilter is een keramisch element waarin kleine doorgangen zitten waar de uitlaatgassen doorheen gaan. Via deze kleine doorgangen wordt de schadelijke fijnstof gefilterd en komen de rest van de uitlaatgassen naar buiten. De roetdeeltjes die worden opgeslagen in het roetfilter worden daarna via een regeneratie proces omgezet in as en dit wordt opgeslagen in het filter zelf.
Wat is het regeneratieproces?
Het roetfilter regenereren in een dieselauto heeft betrekking op het reinigen van het roetfilter (DPF of Diesel Particle Filter). Dieselvoertuigen produceren tijdens het verbrandingsproces roetdeeltjes, die worden opgevangen door het roetfilter om de uitstoot van schadelijke deeltjes te verminderen. Na verloop van tijd raakt het roetfilter verzadigd en moet het gereinigd worden om een goede werking te behouden.
Er zijn twee hoofdtypen regeneratieprocessen:
Passieve regeneratie: Dit proces vindt plaats tijdens normaal rijden, vooral tijdens snelwegritten. De uitlaatgastemperaturen zijn hoger tijdens dergelijke ritten, wat helpt om het opgehoopte roet in het filter te verbranden.
Actieve regeneratie: Als het roetfilter een bepaalde mate van verzadiging bereikt en de uitlaatgastemperaturen niet hoog genoeg zijn voor passieve regeneratie, zal het motormanagement systeem actieve regeneratie initiëren. Hierbij wordt extra brandstof ingespoten in de hete uitlaatgassen, waardoor de temperatuur stijgt en roetdeeltjes verbranden. Dit kan soms resulteren in een merkbare verandering in het brandstofverbruik tijdens de regeneratieperiode.
Foutmeldingen van een DPF in een auto
Wanneer je roetfilter verstopt raakt, geeft het dashboard een foutmelding. De auto zal meer brandstof verbruiken, en in het ergste geval kan de motor in noodloop gaan of zelfs helemaal niet starten. Als een geforceerde regeneratie niet langer effectief is, kan het nodig zijn het roetfilter te vervangen.
Gelukkig is er een voordeligere optie: het reinigen van het roetfilter. Na deze reiniging zou het filter weer zo’n 100.000 km moeten meegaan.
Het is echter essentieel om de oorzaak van de verstopping aan te pakken (bijvoorbeeld door problemen met de verbranding) om te voorkomen dat het roetfilter snel opnieuw verstopt raakt.
Met de invoering van de Euro 6c-emissienorm in september 2017 geldt dezelfde eis voor roetfilters voor zowel benzine- als dieselvoertuigen. Verwijderen of uitschakelen van roetfilters in dieselauto’s is vanaf oktober 2017 verboden.
Sinds mei 2018 wordt de aanwezigheid van een roetfilter visueel gecontroleerd tijdens de APK. Als de keurmeester geen roetfilter ziet of constateert dat het sterk beschadigd is, wordt de auto afgekeurd. Het is dan nodig dit, zoals bij andere afkeurpunten, te herstellen. Als de autobezitter dit echter niet laat repareren, wordt de registratie bij de RDW gewijzigd en stijgt vanaf 2019 de wegenbelasting aanzienlijk.
Wat kun je doen bij bijvoorbeeld een verstopt roetfilter? Je kunt kiezen voor het vervangen of reinigen van het roetfilter, en beide opties zijn mogelijk bij Roetfilter-expert.
Hoe kan ik weten dat er iets met mijn roetfilter aan de hand is?
Er zijn een aantal zaken waarin je kunt merken dat er iets mis is met het roetfilter in de auto. Hieronder een overzicht van de zaken die op te merken zijn.
Het roetfilter lampje brand: Als het roetfilterlampje op het dashboard getoond wordt, weet je dat er iets mis is met het roetfilter. Het beste wat je dan kunt doen is om het filter te laten controleren door een garage.
Vermogensverlies: Wanneer het roetfilter vol zit (of bij een defect) kan het zo zijn dat er vermogensverlies optreedt.
Een hoger brandstofverbruik dan je gewend bent: Vaak merken mensen dat ze ineens vaker moeten tanken en dat het rijden van de auto een stuk duurder wordt. Als het brandstofverbruik omhoog schiet, kan een verstopt roetfilter zijn. In een uiterst geval zal deze moeten worden vervangen, maar in veel gevallen kan het dieselpartikel filter gereinigd worden.
Roetfilter reinigen of vervangen
Wanneer het roetfilter defect is moet er vanzelfsprekend een nieuwe roetfilter in. Wanneer een goed werkend roetfilter verstopt is, is dit niet het geval en is het in veel gevallen genoeg om het roetfilter te laten reinigen. De voordelen van het reinigen in plaats van vervangen zijn als volgt:
1. Het is sneller
Het reinigen van het roetfilter (Diesel Partikel Filter) is sneller dan het vervangen van het filter. Het reinigingsproces wat wij bij DPF Refresh hanteren duurt gemiddeld zo’n twee uur en dat is aanzienlijk sneller dan het vervangen van het roetfilter.
2. Het is goedkoper
Wanneer je je roetfilter wilt laten vervangen, kost dit al gauw tussen de € 1000,- en € 1500,-. Een roetfilter reiniging bij DPF Refresh kan echter al vanaf € 275,-. Dat is een stuk voordeliger dan vervangen. Het roetfilter reinigen in plaats van vervangen levert dus al snel een besparing van zo’n € 1000 op.
3. Het roetfilter gaat langer mee
Nadat het roetfilter reinigingsproces is succesvol is gedaan, gaat het filter weer zo’n 100.000 kilometer mee. Met een reiniging van het roetfilter ben je dus sneller klaar en goedkoper uit.
4. Het is klantvriendelijker om te doen
In tegenstelling tot het roetfilter vervangen, is het roetfilter reinigen dus sneller, goedkoper en geeft een verlenging van de levensduur. Dat is volgens ons een stuk klantvriendelijker!
wil je meteen een afspraak inplannen voor een roetfilter reinigen? Dat kan. klik hier om een afspraak te maken.